Motorkaři.cz Yuki 125 Vista

Kategorie strojů chopper&cruiser je opravdu různorodá a více než kde jinde se zde vlastním nápadům, či kreacím meze nekladou. Každý příznivec motocyklů s tímto označením si představí pod škatulkou chopper&cruiser něco jiného a vlastní měřítka, či osobitý náhled na věc zde hraje velice důležitou roli.

Některé atributy, jako hutná zvuková kulisa nebo dostatečně dimenzovaný motor, zde byly donedávna drtivou samozřejmostí, bez kterých by tyto stroje nebyly tím, čím jsou. Doba se však mění a v průběhu let i do této kategorie promluvila změna legislativy v řidičských oprávněních. Výrobci (především ti asijští) soustředili svůj zájem i zde na nejmladší zákazníky. Oslovit se je tak snaží především dospělým vzhledem silnějších bratrů a nižší cenou, která je u těchto maloobjemových strojů zpravidla velice příznivá. Do této kategorie více než dobře zapadá i testovaná Yuki 125 Vista, která se nám tentokrát dostala do redakčního hledáčku.

Vývoj a design:

Ačkoliv jsme měli na redakční test přislíbenou silnější dvouválcovou dvěstěpadesátku, shodou okolností, kdy se zdržela údajně někde v Polsku, se nám nakonec do redakce dostala avizovaná stopětadvacítka. Koneckonců konstrukčně a výbavou se jedná o velice podobné stroje, tak nebylo příliš co řešit a rozhodovat. Výrobcem motocyklů Yuki je čínská společnost Jinah QINGQI Motorcycle Co., LTD, jejímž výhradním dovozcem do ČR je společnost Autocentrum Seat Průhonice s.r.o., která je u nás prodává pod označením Yuki. Ačkoli jsou tyto motocykly u nás dosti novou záležitostí, společnost QINGQI vyrábí motocykly především pro asijský trh již hezkou řádku let. Svoji produkci zakládá především na spolupráci s japonskými výrobci, od kterých nakupuje licenčně řadu produktů a výrobních částí, které následně upravuje a modernizuje.
Masová produkce milionových sérií a levná pracovní síla přináší potom potřebnou schopnost konkurence, opírající se především o příznivou cenu. Navíc získané mezinárodní certifikace a následná razantní snaha o zlepšování kvality začíná poslední dobou tyto stroje stále více prosazovat i na lehce zmlsaných evropských trzích.

Co se vzhledu týče, o testovaném stroji Vista 125 se dá říci asi tolik, že se jedná o motocykl, který to, co ztrácí v objemu, hravě dohání v celkových proporcích. Vzhled je hned po ceně asi jeho nejdůležitější předností. Výrobce rozhodně na příslušenství a imitacích nešetřil. Při prvním letmém pohledu byste motocykl typovali minimálně na pětistovku. Pravda, v případě testovaného stroje přidala na mohutnosti i doplňková výbava, která především dvojicí uzamykatelných bočních kufrů, předního ochranného rámu a dvojicí přídavných světlometů dodala stroji ještě na vizuální atraktivnosti. Na robustnosti licencovanému motoru Honda měla u testovaného stroje přidat i zbytečná dvojice imitací vzduchových filtrů. Ty se však díky vibracím odpotácely stejně hned při první delší jízdě do věčných lovišť. Naopak za praktickou a vzhledově vydařenou lze považovat bezmála 14 l bezednou palivovou nádrž, která nese kapličku s ukazatelem paliva a několika dalšími základními kontrolkami. Přísun paliva k motoru je zajištěn přes klasický otočný kohout a karburátor.

Co se týče ostatních ovládacích prvků, jsou řešeny celkem tradičně v japonském stylu. Z trojice budíků na řidítkách tak překvapí snad jen ampérmetr a v rychloměru zabudovaný digitální ukazatel zařazené rychlosti. Otáčkoměr je díky dosti velkým vibracím spíše orientační, jelikož ručička v maximálních otáčkách povětšinou vesele skotačí, něž by ukazovala nějaké smysluplné hodnoty. Za povšimnutí stojí poměrně kvalitně čalouněná sedla, kde nechybí příjemná opěrka spolujezdce. Usazení je pohodlné, bohužel spíše jen pro postavy menšího vzrůstu. Díky celkově kratší délce stroje má i průměrně vysoký člověk kolem 183 cm problém poskládat pohodlně nohy, které tak má dost skrčené. Na delší tratě to lze řešit usazením na sedadlo spolujezdce, čehož jsem hojně využíval.

Vcelku příjemné z hlediska jízdy jsou rovněž plošinové stupačky, které jsou však dost nízko a často je tak brousíte v zatáčkách. Dospělému vzhledu dost výrazně pomáhají i hluboké blatníky, které skrývají na tento typ motocyklu precizně vyvedená litá kola obutá vpředu na 2,50x16 a vzadu 3,00x15 pneumatiky. Dílenské zpracování lze hodnotit spíše kladně, ale lepší montáž některých doplňkových částí, pospojování elektrických kabelů a občasné vady na několika chromech by jistě trochu zlepšení ještě zasloužilo. Jako nezbytný doplněk samozřejmě nechybí dvojice chromovaných koncovek výfuku, které však vydávají na tento typ stroje poněkud netypický tón, který je však vzhledem k objemu a charakteristice motoru pochopitelný.

Základem pro tento a řadu dalších motocyklů v produkci značky Yuki se stal v tomto objemu osvědčený vzduchem chlazený jednoválec Honda, který je usazen v kolébkovém trubkovém rámu. S objemem 125 ccm a maximálním výkonem 11,3 k (7,2kW) při 9500 ot/min dokáže 153 kg těžký motocykl rozhýbat na nějakých 90 km/h. Motor nemá vyvažovací hřídel a rovněž je do rámu uchycen na pevno, takže je třeba počítat při vyšších otáčkách s citelnými vibracemi.

Jízdní vlastnosti jsou na stopětadvacítku vcelku ucházející. Motor táhne pěkně od spodu, takže při rozjezdech na semaforech mít problém určitě nebudete, ale na dvoutaktní kolegy ve stejném objemu přeci jen lehce ztrácí. Na druhou stranu potěší slušný kroutící moment, který vám trochu ulehčí od nutnosti tak častého řazení. Pěti stupňová převodovka jinak funguje obstojně a nelze k ní mít připomínek.

Odpružení je měkčí, ale vzhledem k rychlostním možnostem stroje a stavu našich vozovek to není příliš na obtíž, pokud tedy nehodláte jezdit většinu času v plném naložení se spolujezdcem. Technicky je vpředu klasická teleskopická vidlice a o zadní odpružení se stará kyvná vidlice s dvojicí pružících jednototek. Brzdovou soustavu tvoří v předu jednoduchý kotouč a vzadu konvenční buben. Zde bych se trochu pozastavil. Přední brzda vcelku splnila moje očekávání a vzhledem k výkonům v tomto objemu jsem byl vcelku spokojený. Horší to bylo již s bubnem vzadu, jehož účinnost byla alespoň u námi testovaného stroje téměř nulová. Zřejmě však muselo jít o nějakou vadu od výroby, jelikož ani snahou o seřízení se nic nezměnilo a vzhledem k počtu cca 1500 km na tachometru nemohlo jít o běžné opotřebení. Spotřeba stroje je dle očekávání velice příznivá cca 3l/100km a 14 l nádrž Vám tedy vydrží hodně dlouho. Manipulace s motocyklem na místě je velice snadná a zvládne ji každý. K zaparkování a servisním úkonům máte k dispozici kromě centrálního stojanu i klasického policajta. Mazání a napínání sekundárního řetězu by tedy mělo být rovněž bezproblémovou rutinou. V nabídce je v současné době široká paleta barevných provedení, takže, co se barvy týče, je určitě z čeho vybírat. Mě osobně i při pohledu do naší databáze registrovaných uživatelů oslovila asi nejvíce černo-stříbrná metalíza.

Závěr:

Yuki 125 Vista stejně jako řada dalších technicky obdobných variant pod označením Chunlan, Siamoto, Geco, či Adams jsou zřejmě největším lákadlem díky svému vzhledu a pořizovací ceně. Nemalou roli pro volbu tohoto stroje, hraje jistě i fakt, že takto dospěle vyhlížející motocykl v této kategorii můžete řídit již od 16 let. Rozhodně jako krátkodobější průpravu na získání zkušeností před pozdější volbou něčeho silnějšího z kategorie chopper&cruiser lze tento stroj doporučit. Občasné drobné technické nedostatky Vám zcela určitě pomohou motocykl pochopit i po stránce techniky, což se Vám může hodit v budoucnu třeba při úpravách nějakého silnějšího stroje :o). Yuki 125 Vista je v současné době v nabídce za 59 990 Kč.

Názor dalšího redaktora:

Osobně jsem měl možnost najezdit s tímto motocyklem přibližně 200 km, které bohatě stačí pro utvoření uceleného názoru. Designová stránka motocyklu je asi největší předností tohoto stroje. Pro začínající motorkáře je to určitě výzva vlastnit motocykl, který vypadá hodně dospěle. Kladně hodnotím nejenom design, ale také praktické uzamykatelné boční kufry do kterých se dá uložit celkem dost věcí a co se nevejde do kufrů, můžete přichytit „pavoukem“ na sedadlo spolujezdce. Nevýhodou je ale nedostatečný výkon ve vyšších otáčkách. Motor se rozjíždí sice "solidně", ale maximální rychlost pro mě končila vždy těsně za číslicí 60. Vista zvládne i více, ale vibrace jsou již hodně nesnesitelné, takže se jízda stává velmi nepříjemnou.
Pro úplného začátečníka by to možná mohlo stačit, ale obávám se, že potom bude chtít více. Pokud Vám tedy není 16, doporučuji zakoupit verzi o objemu 250 ccm.

Text: Lukáš Růžička

Foto: Lukáš Růžička, Jarda Ducháček

Uveřejněno 15.9.2005

Originál článku zde.